torsdag 20. september 2012

Storsjøen igjen

Det er lørdag 8 sept 2012 og jeg er tilbake i Storsjøen i Sør Odal. Ble fasinert av området.
Meldt sol og fine forhold hele dagen. Legger ut fra Ringås som i går, men padler i dag sør over i Opstaåa, helt ned til Seimsjøen, deretter opp i Grunnsjøen og ut i selve Storsjøen. Fortsetter opp langs Øyen, forbi Rovøya over sundet og opp til stranda på Bukkeneset. Tar en lengre hvil der på den fine stranda, har lagt ut liggeunderlaget og har det bare fint i den varme høstsola.
Mens jeg er på Bukkeneset begynner været å forandre seg, vinden øker og det kommer litt regn. Jeg har et stykke å padle til smulere farvann så jeg pakker og legger ut. Kommer over til Rovøya og merker at vinden fortsetter å øke, kommer meg etter mye hard padling og bruk av roret i vind med bølger aktenfor tvers over til Bergenden og kommer meg inn i bukta like sør.
Nå blåser det nok opp mot 10 sek/ m i kastene og jeg velger å gå i land for å avvente litt. Har hatt to - tre ganger hvor lave støtte tak som kommer av refleksen redder meg fra å kantre. Viktig å skjønne når man ikke skal padle og denne vinden og bølgene ligger litt i overkant av hva jeg er komfortabel med.
Etter en stund på land ser jeg at det kommer vertikale vindfall som demper bølgene litt, jeg går ombord igjen og legger meg opp mot bølgene og venter på neste vindfall.
Straks jeg ser det komme padler jeg det jeg er god for og kommer rundt neste odde, men ligger for nære land og blir dyttet innover; havner oppå en flat stein og blir liggende å vipper med forenden av kajakken på steinen og resten i bølgene. Klarer etter mye vrikking og årebruk å komme meg løs, men går raskt på en ny sten med akterenden. Er i ferd med å komme meg løs fra den da det kommer et skikkelig vindkast og to bølger rett etter hverandre og vips så var jeg på badetur, men kort vei inn til land så jeg bare vasset inn. Kom meg opp i kajakken og kom meg etter hvert i smulere farvann i ly av et par øyer.
En spennende tur på ca 18 km som ble noe mer utfordrende enn antatt. Hadde med varme klær og nok mat / drikke og kommer nok til å være godt utstyrt selv på en del korte turer heretter; vær og vind kan forandre seg fort. Har tenkt å kjøpe hjelm....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar