torsdag 20. september 2012

Bølgetrening

Var noen dager med vind rundt 6-8 sek/ m, bølger på opp mot 0,5 meter. Fant en fin strand i Skjomen fjorden, var alene og ville ikke for langt ut, ville helst ha muligheten til å drive i land sammen med kajaken fremfor å måtte entre på åpent vann om jeg kantret. Og det gjorde jeg; første gang jeg la ut feilvurderete jeg bølgene noe og jeg kom ikke mange padletakene avgårde før jeg fikk smake litt saltvann. På neste forsøk gikk det bedre, kom godt ut og benyttet den første tiden på vannet bare til å bli vant til at det var en del bølger, la kajakken rett opp mot bølgene og fikk etter hvert god kontroll på båten.
Etter å ha ridd bølgene en stund måtte jeg jo prøve å få snudd kajakken. Som sagt så gjort; det ble fort en ny smaksprøve av saltvann ;-)
Etter noen til tider meget utsødige forsøk begynte de lave støtte takene å sitte mer i refleksen og jeg fikk også bedre konrtroll på bruk av roret.
Etter ca en times jobbing klarte jeg - uten flere smaksprøver, bare nesten..., å padle i alle retninger i bølgene. Bølger på tvers av kjakken var etter hvert ikke så ille som jeg hadde trodd, men aktenfor tvers har jeg fremdeles ikke blitt helt venn med; her blir det mye padling og bruk av roret for å unngå "skrens" og nye smaksprøver....  Bildene er ikke fra dagene med bølge trening, men fra samme område.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar