torsdag 20. september 2012

Elvepadling

Denne dagen bestemte jeg meg for å padle fra Skjomen fjorden og opp elva ved golfbanen. Ville skjekke ut hvor langt jeg kunne komme oppover i elva.
Flott tur fra den vanlige starnda i Skjomen og rundt 2- 2,5 km oppover elvemunnigen og selve elva. Padlet til jeg ikke klarte å komme lenger mot strømmen. Ble overrasket over hvor lite fall og strøm som skulle til før jeg ikke klarte å komme videre. Men det mest overraskende var hvor vanskelig det var å vende kajakken i strømmen; når jeg begynte å vende la den seg hurtig på ca 90 grader på fallretningen, men å få den derfra og helt rundt krevde myye jobbing med åra og en del med roret. Når jeg omsider hadde fått snudd kajakken gikk jeg selvfølgelig en grunne, men den var det lett å løfte seg over meg hendene i vanet på hver side av båten.
Har fått en viss respekt for elvestrømmer, men vet også mer om hvordan de virker på båten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar